Veel mensen beschouwen Apple als een zeer gewaardeerd merk. Of je nu in het bezit bent van een iPhone, iPad, iPod, iMac of Macbook, je zal waarschijnlijk een rede hebben gehad om er één te kopen. Misschien hebben je vrienden je aangeraden om die overstap naar de iPhone nou toch eindelijk eens te maken of misschien ben je er simpelweg van overtuigd dat Apple de beste producten op de markt brengt. Wat er ook voor heeft gezorgd dat jij je in eerste instantie zo tot Apple aangetrokken voelde; het heeft een rede.
En die rede heeft niet alleen een klein beetje te maken met de fantastische marketingstrategieën die het bedrijf gebruikt om klanten te behouden.
Weinig marketing is de beste vorm van marketing
Veel bedrijven richten zich op het voeren van uitgebreide marketingcampagnes, maar bij Apple is dit niet het geval. Het bedrijf richt zich namelijk voornamelijk op product placement en positieve reviews van de media.
Een voorbeeld van deze product placement kun je eigenlijk overal op televisie zien. Denk namelijk maar eens aan de hoeveelheid televisiepersonages die in het bezit zijn van een iPhone. Je ziet de telefoon iedere dag wel eens langskomen, wat ervoor zorgt dat het product continu in je gedachten blijft hangen. Zelfs als je nog nooit een Apple product in je bezit hebt gehad, weet je alsnog precies hoe de toestellen eruit zien en kun je waarschijnlijk zelfs de verschillende versies uit elkaar houden.
De nadruk ligt op de unieke waarde van het bedrijf
Je hebt waarschijnlijk al opgemerkt dat Apple producten over het algemeen duurder zijn dan de meeste andere computers en smartphones. Toch heeft dit er nooit voor gezorgd dat mensen naar goedkopere producten op zoek zijn gegaan. Dit komt doordat het bedrijf de nadruk legt op de unieke waarde van het merk. Het bedrijf voert geen prijsconcurrentie met andere bedrijven en voorkomt op deze manier dat de waarde van het merk omlaag gaat.
De enige ‘goedkopere versies’ van Apple producten kun je als tweedehandse of refurbished producten vinden. Een website als mresell maakt het voor mensen met een klein budget mogelijk om alsnog in het bezit te komen van een Apple product.
Verander je klanten in fans
Je zult hebben gemerkt dat sommige Apple-klanten veel meer zijn dan alleen klanten. Deze klanten slapen voor de deuren van een nieuwe Apple Store om als eerste klant binnen te zijn, kopen de nieuwe producten op de dag dat ze uitkomen en vullen hun huis met iPhones, Macbooks, iPods, iPads en alle andere Apple producten.
De reden dat sommige klanten in superfans zijn veranderd, heeft alles te maken met het imago van het bedrijf. Apple heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf naast alleen een merk, ook een hechte groep waar mensen bij willen horen, is geworden.
Dit zijn strategieën die je voor jouw bedrijf ook goed kan gebruiken. Richt je bijvoorbeeld op product placement, het benadrukken van jouw bedrijfswaarde en het opbouwen van een hechte band met je klanten.
Succes!