Viral Marketing, wat is dat?

Uncategorized

Wellicht heb je nog nooit van de term Viral Marketing gehoord, maar we zijn er echter vrij zeker van dat je er al eens mee in aanraking bent gekomen. Zeker wanneer je een frequente social media gebruiker bent, vliegt de Viral Marketing je om de oren. Zo wordt er bijvoorbeeld een filmpje of afbeelding binnen een sociaal netwerk gepost door een bedrijf, met als doel dat deze marketinguiting automatisch viraal zal gaan.

Dat “viraal gaan” betekend in principe niets meer dan dat de marketinguiting zich met behulp van de gebruikers van het social media kanaal, jij dus, in grote getale verspreid zodat het merk of bedrijf een grotere naamsbekendheid krijgt. Het is dus een marketingtechniek welke van het mond-tot-mond principe uitgaat. In dit geval is feed-tot-feed of tijdslijn-tot-tijdslijn wellicht een betere term.

Een goed voorbeeld van een dergelijke virale marketinguiting is bijvoorbeeld het filmpje van de opvoedingslijn uit België. Hier zingt een kinderkoor in een winkelcentrum een vrij grove variant op een aantal kerstliedjes. Wanneer dit filmpje op je tijdslijn voorbij komt, trekt het direct je aandacht. Het is shockerend, maar toch ook een beetje grappig, en dat is een zeer goede en slimme combinatie. Hiermee heeft de opvoedingslijn de spijker recht op zijn kop geslagen, want er is hierdoor ontzettend veel aandacht gekomen voor het onderwerp.

Op deze manier zijn er natuurlijk talloze ideeën te bedenken om content te creëren welke aanslaat bij het grote publiek, en daardoor dus veel gedeeld zal gaan worden. Of het nu gaat om een bedrijf dat bedrijfsleningen verstrekt, een fietsenwinkel, een supermarkt of een verzekeringsmaatschappij, in principe is er voor elk soort bedrijf wel een leuke en creatieve manier om zichzelf onder de aandacht te brengen. Met Viral Marketing heeft men immers de mogelijkheid om op een relatief goedkope wijze een grote doelgroep te bereiken.

De kunst is om op een slimme manier gebruik te maken van de voordelen die internet en social media ons tegenwoordig bieden. Let wel, het is echter minder gemakkelijk dan je denkt om content te maken welke op een succesvolle manier viraal gaat. Hiervoor worden niet voor niets professionele marketingbureau’s in de arm genomen. Het blijkt namelijk dat zodra het bij de kijker duidelijk wordt dat het een reclamefilmpje is, de interesse en aandacht al snel wordt verloren. Mensen gaan het wellicht zelfs irritant vinden om het filmpje keer op keer in hun tijdslijn terug te zien.

Soms blijkt negatieve reclame en irritatie echter onbedoeld ook heel erg goed te werken bij het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf. Zo wordt er ieder jaar bijvoorbeeld de Loden Leeuw uitgereikt aan de meest irritante reclame van dat jaar. Zo won René Froger in 2018 de prijs voor ‘Irritantste BN’er in een reclame’, met zijn spotje voor Eyelove. Het is wellicht een discutabele eer, echter heeft het deze brillen prijsvechter geen windeieren gelegd, want iedereen is inmiddels bekend met deze voordelige brillenketen.