Influencer Marketing

Uncategorized

We kennen het fenomeen allemaal: razend populaire blogs en vlogs met 10.000, 100.000 of zelfs miljoenen volgers die allemaal regelmatig intunen om te kijken waar de ‘internetcelebrity’ nu weer mee bezig is. Wedden dat jij zelf ook iemand volgt op YouTube, Instagram, Twitter, Facebook of via een persoonlijke blog? Je leert deze persoon kennen, ontdekt zijn of haar voorkeuren, krijgt gratis tips en hoe meer je leest of kijkt, hoe meer je je thuis voelt in zijn of haar leefwereld. Via de reacties praat je met elkaar en met andere volgers, krijg je antwoorden op je vragen of extra weetjes en tips. Op een mooie dag vertelt jouw digitale ‘vriend’ iets over een bepaald product of een merk waar hij of zij razend enthousiast over is en voor je het weet, zit je zelf online te shoppen in de vermelde webshop of denk je serieus na om die coole gadget ook aan te schaffen. Klikt dat bekend? Dat is influencer marketing!

Artificial intelligence versus Influencer marketing

Influencer marketing is helemaal niets nieuws meer, eigenlijk is het zo oud als de straat! Vroeger vroeg je ook raad aan familie, vrienden, buren en zelfs de verkoper in je dorp voor je tot een dure aankoop overging. Nu speelt het zich steeds vaker online af, maar het principe blijft hetzelfde. En de komst van Artificial intelligence (AI) zal de manier van klantenbeïnvloeding nog meer veranderen. Nu hoef je je bij AI geen maatschappij voor te stellen waar alle banen door robots worden gedaan en werklozen thuis zitten weg te kwijnen omdat computers hun baan veel beter kunnen doen. De automatisering die we steeds meer zien in de marketing speelt zich vooral af op het gebied van klantenservice, klantenprofielen om nog beter op de noden van je doelgroep in te spelen en tal van andere, repetitieve taken die computers veel efficiënter aanpakken. De consument van vandaag wil als het ware producten geleverd krijgen nog voor ze die hebben besteld, en daar komt AI goed van pas. Het kan dus met andere woorden perfect gecombineerd worden met influencer marketing voor een succesvolle online marketingstrategie.

De voordelen van influencer marketing

We gaan je hier niet vertellen hoe schoenen online te verkopen in een webshop, maar willen je duidelijk maken dat je die schoenen nog vlotter verkoopt als een influencer ze draagt en erover vertelt op het net. Wat je product of dienst ook is, met een goeie influencer – eentje met een groot bereik die gerespecteerd wordt bij zijn of haar volgers – zie je de effecten snel in je verkoopcijfers. Influencers zitten overal: op sociale media, op YouTube en op hun eigen blog. Het is natuurlijk belangrijk dat je iemand kiest in dezelfde (of vergelijkbare) niche als jou en dat deze persoon actief is op de kanalen waar ook jouw doelgroep vaak te vinden is. We weten dat jongeren steeds vaker op Instagram en Snapchat zitten en Facebook iets voor ‘oude mensen’ vinden. Als de jeugdige consumenten tot jouw doelgroep behoren, kies je een influencer die daar een groot bereik heeft. En dan is het kwestie van een leuke en langdurige relatie op te bouwen met deze invloedrijke ‘internetcelebrity’.