Je hebt de term “digitale marketing” al eens horen vallen en je weet nog niet exact wat het is? Dan ben je hier op het juiste adres, wij vertellen je er meer over.
Digitale marketing is een vorm van marketing waarbij er alleen maar reclame wordt gemaakt op online kanalen. Door deze digitale marketingvorm kan men alle statistieken, cijfers en resultaten zien van de campagne en evalueren. Dit verschilt met traditionele marketing omdat men vaak niet of niet precies het bereik en de effectiviteit kan zien van een reclamecampagne via traditionele media.
Digitale marketing is voor die reden zeer populair aan het worden. En er zijn nu ook populaire ‘guru’s’ die aan digitale marketing doen zoals Gary Vaynerchuck, zijn blog is de moeite om eens te bekijken. Een andere grote reden is, omdat het concept nog vrij nieuw is, dat het relatief goedkoop is. Met een klein budget kan een kleine onderneming al een groot publiek bereiken. En met de mogelijkheden om beter een doelpubliek aan te spreken gaat men hier ook meer conversies uit halen.
Er zijn vele soorten manieren en kanalen om aan digitale marketing te doen. We bespreken kort de belangrijkste.
- Bloggen: Een blog met relevante artikels over je product trekt geïnteresseerde mensen aan. Door deze mensen meer kennis te geven over het soort product en te introduceren met jouw product, creëren ze een vertrouwensband met jouw product en zullen ze je vaker in consideratie nemen als ze overgaan tot de aankoopfase.
- Website: Een goede website, die je misschien promoot door Adwords te gebruiken, trekt veel bezoekers aan en verhoogt je merkbekendheid. Mensen zullen je merk vaker herkennen als ze het ergens anders tegenkomen en zullen ook een beter gevoel hebben bij je merk als je een professionele website hebt. Op deze website kunnen dan eventueel ook boogartikels verschijnen.
- Social Media: Social media is tegenwoordig onmisbaar voor elk bedrijf. Het is goed om in contact te komen met je klanten en te engageren. Waar het ook in uitblinkt is om nieuwe producten of nieuws met klanten te delen. En als je dan je publiek wilt vergroten kan je makkelijk je posts betalend promoten of een wedstrijd starten.
- E-mail: E-mail marketing gaat al iets langer mee, maar blijft vaak nog vrij effectief. Omdat we vaak al veel weten over de klant, kan men gerichte advertenties doorsturen via mail waarop de kans groter is dat ze zullen reageren en effectief iets aankopen. Al wordt e-mail marketing meer en meer vervangen door social-media marketing, het zal nog niet zo snel verdwijnen.
- Infographics: Mensen waarde en kennis geven, bijvoorbeeld door infographics, zorgt ervoor dat ze je merk meer vertrouwen. Infographics zijn ook ontzettend deelbaar en worden dan ook vaak gebruikt op sociale media.