Heb jij een kledingwinkel met een webshop en vraag je jezelf af hoe je jouw jurken, blouses en sjaaltjes onder de aandacht van meer potentiële klanten kunt brengen? Deze tips voor digitale marketing kunnen je helpen om jouw doelgroep te bereiken, advertenties op de juiste kanalen te plaatsen en nieuwe en terugkerende klanten erbij te krijgen.
Richt je webshop in met een duidelijke huisstijl
Als je al een huisstijl hebt, zorg dan dat die prominent terugkomt in je webshop, maar ook in je andere communicatie-uitingen. Dus in de mails die je naar je klanten stuurt, je social media kanalen en je pakbonnen. Mode is bedoeld om het oog aan te spreken en datzelfde zou moeten gelden voor de beeldtaal van jouw marketing.
Gebruik social proof
Als onafhankelijke personen die jouw producten of winkel kennen iets positiefs over jouw merk zeggen, voegt dat ontzettend veel meerwaarde toe aan je bedrijf. Deze ‘social proof’ haalt namelijk erg veel mensen over om óók met jou in zee te gaan! Zorg dus dat klanten een recensie op je website kunnen plaatsen over jouw nieuwste jurken en moedig de bezoekers van je Facebookpagina aan om hun enthousiasme over jouw artikelen te delen.
Gebruik SEO
SEO of search engine optimization is een manier om jouw website hoger in de resultaten van Google terecht te laten komen. Omdat Google voor bijna alle mensen die online naar een product zoeken de eerste halte is, is dit van levensbelang voor jouw online kledingwinkel. Het verwerken van de juiste zoekwoorden in je webteksten en productinformatie verbetert je SEO. Ook het aanpassen van de namen van afbeeldingen, je webadressen en de kopjes in de tekst is daarvoor belangrijk. Er zijn voor webbeheerders vaak speciale handige tools om de SEO te verbeteren.
Zorg voor een perfecte service
Persoonlijke aandacht en interactie met je doelgroep blijft ook in het digitale tijdperk de manier om trouwe klanten naar je toe te trekken. De online mogelijkheden daarvoor zijn zelfs groter. Een chatfunctie op je site, overzichtelijke e-mailsjablonen, een gespecialiseerde medewerker die zijn weg weet op social media en een goede bereikbaarheid via WhatsApp zijn slechts enkele manieren waarmee je jouw digitale dienstverlening op peil kunt krijgen.
Gebruik online overtuiging
Speciale tijdelijke acties, het suggereren van schaarste, korting bij afname van een bepaalde hoeveelheid producten of bij besteding van een bepaald bedrag – je kent deze vormen van overtuiging vast wel van andere webshops. En ook jij kunt ze gebruiken om een klant het laatste zetje te geven om op de bestelknop te drukken. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos: voeg vouchers toe aan je producten voor kortingen op een volgende aanschaf, laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief vol opwindende nieuwe artikelen en zorgt dat jouw uitverkoop te mooi is (of lijkt) om waar te zijn.