Digitale marketing is er in allerlei vormen. Zo is het versturen van nieuwsbrieven ook een hele slimme manier van digitaal marketing voeren. Dit is echter onder voorbehoud dat dit op de juiste manier gebeurd. Als internet marketeer kun je de plank namelijk snel misslaan, en schiet je met je goedbedoelde nieuwsbrief je doel al snel voorbij. In dit artikel dan ook een aantal do’s en dont’s voor het maken en versturen van een nieuwsbrief.
Het onderwerp
Misschien wel één van de meest gemaakte fouten binnen e-mailmarketing is een slechte onderwerpregel. De onderwerpregel is namelijk van grote invloed op het wel of niet openen van de e-mail door jouw potentiële lezers. De onderwerpregel is in feite je eerste indruk, en een eerste indruk maak je natuurlijk maar één keer.
Nodig uit en verleid de lezer zodat het bericht geopend wordt. Zorg er voor dat de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt, laat de urgentie van je bericht duidelijk doorschemeren en prikkel de emotionele gemoedstoestand van de lezer door gebruik te maken van leestekens en gevoelswoorden. Zorg daarnaast voor een duidelijke afzender, zodat je potentiële klant direct weet dat jij het bericht gestuurd hebt.
Gebruik geen vage onderwerpregels maar geef de lezer zo veel mogelijk duidelijkheid als je kunt in dit korte regeltje tekst. Overdrijf echter niet te veel in je onderwerp. Dit geeft de lezer namelijk direct de twijfel of de e-mail wel afkomstig is van een legitieme partij. Wanneer hieraan wordt getwijfeld opent hij of zij de e-mail doorgaans überhaupt al niet meer. Gebruik dus geen overkill aan symbolen, hoofdletters, leestekens of emoticons.
Maak inschrijven gemakkelijk en aantrekkelijk
Zorg er voor dat je klant zich gemakkelijk kan inschrijven voor je nieuwsbrief. Net zoals bij de website van Je Eigen Taart kunnen klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Bij hen kan dit bijvoorbeeld onderaan de website, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een pop-up op je website te plaatsen die bijvoorbeeld na enkele seconden naar boven komt, of pas te zien is wanneer de gebruiker voorbij een bepaald punt scrolt.
Vraag bij het werven van nieuwe e-mail adressen altijd expliciet om toestemming. Natuurlijk is een grote adressenlijst mega belangrijk, maar wanneer meer dan de helft van deze e-mail adressen ongewild in jouw lijst staan, kun je erop wachten dat mensen zich al snel gaan afmelden, of ze je misschien zelf wel rapporteren als spam.
Zorg er voor dat er geen overkill is. Zeker wanneer we het hebben over pop-ups op je website, dien je er altijd voor te zorgen dat er geen overdaad is aan de vraag om aan te melden voor je nieuwsbrief. Dit schrikt klanten niet alleen af om zich aan te melden, maar kan ook als dusdanig vervelend ervaren worden, dat een potentiële klant je website verlaat. Dit wil je natuurlijk absoluut niet!