Vier tips om te beginnen met digitale marketing

Uncategorized

Digitale marketing is de verzameling activiteiten waarmee je klanten probeert te bereiken via digitale technologie. Via de zoekmachines, e-mail en social media dus. Ben je nieuw in deze wereld? Hier zijn vier belangrijke tips om jouw digitale marketing van de grond te krijgen en meer binding te krijgen met jouw doelgroep.

1. Bepalen wat je klanten willen zien

Google Analytics (of één van de honderden tools die ervan is afgeleid) geeft een zee van informatie over het bezoek aan jouw website. Welke blogs je klanten in spé graag lezen. Op welke pagina’s ze extra lang blijven hangen, en op welke ze juist afhaken. Welke call to actions worden aangeklikt, en welke niet. In dit soort analytische tools kan je ongelofelijk veel datasets bekijken die jou een idee geven welke delen van je website succesvol zijn – en welke verbeterd moeten worden. Werk je nog niet met analytische programma’s? Begin er vandaag nog mee!

2. Een overzichtelijk CRM systeem gebruiken

Een professioneel CRM systeem verzamelt alle relevante gegevens over jouw klanten op één plek. Daar zie je elk klantcontact, alle aankopen en uitgebreide persoonsgegevens. Deze gegevens zijn een perfect aanknopingspunt voor gerichte marketing, efficiënte follow-ups en een persoonlijk contact met elke individuele klant. Maar een CRM systeem kan ook gebruikt worden om target op te stellen, legt verkoopcijfers vast en is een kennisbank voor je medewerkers. Een bijzonder waardevolle tool voor elk bedrijf dus.

3. Je website mobile first maken

Een mobile first approach betekent dat een website in eerste instantie voor mobiele apparaten ontwikkeld is. Dat is logisch, aangezien de meeste zoekopdrachten naar producten en diensten nu vanaf smartphones en tablets plaatsvinden. Google bepaalt sinds 2019 zelfs de ranking van een website op basis van de mobiele versie daarvan. Is jouw website niet geoptimaliseerd voor mobiele apparatuur? Dan mis je waarschijnlijk veel klanten die jouw website niet vinden of er niet goed op kunnen navigeren vanaf hun mobiel. En doe je er goed aan om een nieuwe (versie van je) website te laten maken door een web developer met expertise hierin.

4. Tools voor persoonlijke aanbiedingen installeren

Verschillende website plugins en slimme tools verzamelen automatisch de data over jouw klanten. De meest waardevolle datasets zijn waarschijnlijk de gegevens die iets zeggen over de interesses van jouw klanten. Uit welke productcategorieën ze het vaakst een aankoop doen, hun favoriete merken, zelf hun voorkeuren voor een bepaald materiaal of kleur. En de beste tools zorgen er dan voor dat een klant automatisch productsuggesties te zien krijgt die hem of haar zullen interesseren. Met een hogere kans op conversies als gevolg!